Towards the construction of a multicultural knowledge society model: The role of indicators.
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re26.498Keywords:
knowledge society, indicators, plural knowledge society, regional contextsAbstract
This paper discusses the set of indicators currently considered relevant and successful for measuring the level of transition of a society to the so called “knowledge society” by international organizations as well as a wide sector of the academic field. For that purpose, an analysis is made of the concept of knowledge society, and the set of indicators that are behind its definition. The diversity of situations and cultural contexts of cognitive production are considered, as well as techniques and potentially innovative knowledge that constitutes some societies that are frequently excluded in the measurements. Thus, the idea that a knowledge society founded upon multicultural spaces is constituted by the diversity of knowledge societies that conform it is defended.
Finally, the criteria to build a set of indicators of a multicultural knowledge society able to show the particular characteristics of the multicultural societies of knowledge, is proposed, without forgetting the international context so that they serve as a tool to help political decision-making in a multicultural country.
References
APEC Economic Committee (2000), “Towards knowledge-based econonomies in APEC”, disponible en <http://www.apecsec.org.sg/>.
Australian Bureau of Statistics (2002), “Measuring a knowledge-based-economy and society. An autralian framework”, disponible en: <http://www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/66f306f503e529a5ca25697e0017661f/fe633d1d2b900671ca256c220025e8a3!OpenDocument>.
Banco Mundial (2003), Construir sociedades del conocimiento: nuevo desafíos para la educación terciaria, Washington, Banco Mundial.
Beck, U. (1998), La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad, Barcelona, Paidós.
Bell, D. (1976), El advenimiento de la sociedad postindustrial, Madrid, Alianza.
Bianco, C., G. Lugones y F. Peirano (2003), “Propuesta metodológica para la medición de la sociedad del conocimiento en el ámbito de los países de América Latina”, Documento de trabajo nº 5, marzo. Disponible en: <http://www.centroredes.org.ar/template/template.asp?nivel=documentos&cod=00>.
Bianco, C., G. Lugones, F. Peirano y M. Salazar (2002), “Indicadores de la sociedad del conocimiento e indicadores de innovación. Vinculaciones e implicancias conceptuales y metodológicas”, Seminario Internacional “Redes, TICs y desarrollo de políticas públicas” UNGSEGIDA Firenze, Buenos Aires, 11, 12 y 13 de diciembre.
Böhme, G. y N. Stehr (1986), The knowledge society: the growing impact of scien tific knowlwdge on social relations, Dordrecht, D. Reidel publishing Company.
Casas, R. (coord.) (2001), La formación de redes de conocimiento, México, IIS, UNAM, Antrhropos.
Castells, M. (2001), La era de la información. Economía sociedad y cultura. La sociedad red, Vol. I, México, Siglo XXI.
CONACYT (2006), Informe general del estado de la ciencia y la tecnología, México.
David A. P. y D. Foray (2002), “Una introducción a la economía y a la sociedad del saber”, Revista Internacional de Ciencias Sociales, 171, pp. 7-28.
Etzkowitz, H. y L. Leidesdorff (eds.) (1997), Universities and the global knowledge economy: a triple helix university-industry-government relations, Londres y Washington, Printer.
Galarza, E. (2004), “La producción y el uso de conocimientos de las ciencias sociales en el campo de la pobreza: un debate en torno a la epistemología del sujeto conocido”, Memorias de ESOCITE, Toluca, México.
Hippel, V. E. (1988), The sources of innovation, Nueva York, Oxford University Press.
Olivé, L. (2004), Interculturalismo y justicia social, México, UNAM.
Olivé, L. (2003), Multiculturalismo y pluralismo, México, UNAM, Paidós.
Olivé, L. (2005), “La cultura científica y tecnológica en el tránsito a la sociedad del conocimiento”, Revista de Educación Superior, XXXIV, (136), pp. 49-63.
Stehr, N. (2001), “A world made of knowledge”, Society, 39, (1), noviembre-diciembre, pp. 89-92.
Tilak, J. B. G. (2002), “Knowledge society, education and aid”, Compare, 32, (3), pp. 297-310.
Unión Europea (2002),Hacia la Europa basada en el conocimiento: la Unión Europea y la sociedad de la información, Comisión Europea, U E, octubre. Disponible en: <http://ec.europa.eu/publications/booklets/move/36/index_es.htm>.
Unesco (2005), “Hacia las sociedades del conocimiento”, disponible en: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf>.
Velasco, A. (2006), Republicanismo y multiculturalismo, México, Siglo XXI.
Villoro, L. (1998), Estado plural, pluralidad de culturas, México, Paidós, UNAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/



