Career development strategies for the academic profession. Peripheral science and sustainability of university researchers’ role
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re15.700Keywords:
researchers, strategies, expectationsAbstract
This article describes university researchers strategies aimed at preserving their role or status as such within the framework of existing conflicts/ tensions between the academic profession and scientific research in Argentine universities. The strategies applied in the quest for it cannot always be reconciled with the most widely perceived image of scientists as devoted to the pursuit of knowledge, an image deeply rooted in popular imagery and which also provides the background for the sociology of mainstream science. On the basis of interviews to university researchers, the present paper discusses different aspects of researchers’ role-maintenance strategies: model courses of action taken in response to role expectations, merit acknowledgement mechanisms used, devices employed to obtain financing and conflicts which arise within the departments’ scientific staff. We therefore expect our study will contribute to define patterns of action found in a number of university research sectors, one of whose features is a low degree of institutionalization of their scientific activity.
References
Ben-David, J. (1974), El papel de los científicos en la sociedad, México, Ed. Trillas.
Bourdieu, P. (1994 [1975]), “El campo científico”, REDES, vol.1, No. 2.
Brunner, J. y Flisfisch, A. (1989), Los intelectuales y las instituciones de la cultura, México, Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco.
Buch, A. (1994), “Institución y ruptura: la elección de Bernardo Houssay como titular de la cátedra de fisiología de la Facultad de Ciencias Médicas de la UBA (1919)”, REDES, vol. 1, No. 2.
Carullo, J. C. y Vaccarezza, L. (1997), “El incentivo a la investigación universitaria como instrumento de promoción y gestión de la I+D”, Redes, vol. 4, No. 10.
Dagnino, R., Thomas, H. y Davyt, A. (1997), “Racionalidades de la interacción universidad-empresa en América Latina (1955-1995)”, en Espacios, vol.18, No.1.
Elster, J. (1992 [1989]), El cemento de la sociedad, Barcelona, Gedisa.
Estébanez, M. E. (1989), “La Universidad de Buenos Aires”, en Vessuri, H. (1998), La investigación y desarrollo (I+D) en las universidades de América Latina, Caracas, FINTEC.
Fernández Berdaguer, M. L. y Vaccarezza, L. (1996), “Estructura social y conflicto en la comunidad científica universitaria: la aplicación del programa de incentivos para docentes investigadores en las universidades argentinas”, en Albornoz, M., Kreimer, P. y Glavich, E. (comps.) (1996), Ciencia y sociedad en América Latina, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., Trow, M. et al. (1994), The New Production of Knowledge. The dynamics of science and research in contemporary societies, Londres, Sage.
Giddens, A. (1993), La constitución de la sociedad, Barcelona, Paidós.
Hagstrom, W. (1975), The Scientific Community, Southern Illinois Univ. Press.
Knorr-Cetina, K. (1996[1982]), “¿Comunidades científicas o arenas transepistémicas de investigación? Una crítica a los modelos cuasi-económicos de la ciencia”, REDES, vol. 3, No. 7.
Lamo de Espinoza, F. (1996), Sociedad de cultura, sociedad de ciencia, Oviedo, E. Nobel.
Latour, B. (1983), “Give me a Laboratory and I will Raise the World”, en Knorr-Cetina y Mulkay (eds.), Science Observed, Londres, Sage. En castellano, en Iranzo et al. (comp.) (1995), Sociología de la ciencia y la tecnología, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Latour, B., La science tal com’elle se fait, París, Seuil. Merton, R. (1977 [1942]), “La estructura normativa de la ciencia”, en La sociología de la ciencia, t. 2, Madrid, Alianza Universidad.
Myers, J. (1992), “Antecedentes de la conformación del complejo científico y tecnológico, 1850-1958”, en Oteiza, E., La política de investigación científica y tecnológica argentina. Historia y perspectivas, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.
Prego, C. (1992), Las bases sociales del conocimiento científico, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.
Scott, W. (1995), Institutions and Organizations, Thousand Oaks, Sage.
Vaccarezza, L. (1999), The Institutionalization of Technology Transfer in Argentinean Universities (mimeo).
Vessuri, H. (1995), “Introducción”, en Vessuri, H. (comp.), La academia va al mercado, Caracas, FINEP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/



