Results of an experience of promoting research and innovation with social impact in Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re37.332Keywords:
research and innovation, social development, public policy instruments, UruguayAbstract
Although the debate about the relation between research, innovation and social development is not new in Latin American Science-Technology- Society (STS) field of study, it was very recently when promotion agencies had heeded this issue: in the last decade have been appeared support mechanisms to social development and references in the national Science, Technology and Innovation plans. This took place in Uruguay at middle 2000: the topic had been added in Science-Technology-Innovation (STI) plans and first policy actions have been implemented. National Agency for Research and Innovation (anii in spanish) developed an instrument to promote Research and Innovation (R+I) projects with high social impact. Their calls focus in achieving “higher levels of social welfare for the citizens of our nation”. Our goal is to identify strengths and weaknesses of this instrument. For that we analyze different aspects of past calls and its results in terms of submitted and funded projects, changes in call terms, eligibility criteria, operation of the assessment committee, project field of knowledge, kind of submitted institutions and characteristics of the stakeholder’s intermediaries. We use different type of documents and a portion of the promotion agency database. As from the description of the generated dynamic, their virtues and flaws, we propose improvements for similar policy instruments.
References
Alzugaray, S., L. Mederos y J. Sutz (2011), “La investigación científica contribuyendo a la inclusión social”, Revista cts, vol. 6, N° 17, pp. 11-30.
ANII (s/f a), Plan Operativo Anual 2011, Montevideo. Disponible en , consultado en octubre de 2012.
ANII (s/f b), Soluciones Innovadoras para la Inclusión de Personas con Discapacidad – 2009. Informe de cierre de la Convocatoria, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/web/static/pdf/POA_2011_0.pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2008), Bases. Proyectos de Alto Impacto Social, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/imagenes/Bases_proyectos_AIS.pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2009a), Apoyo a Proyectos de Alto Impacto Social – 2009. Informe de cierre de convocatoria, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/imagenes/Informe_altoimpactosocial2009.pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2009b), Apoyo a Proyectos de Alto Impacto Social. Resolución convocatoria 2009, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/imagenes/Resolucion_ Directorio_AIS2009definitiva.pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2010a), Bases. Proyectos de Alto Impacto Social. i+d al servicio de la sociedad, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/web/static/ BASES_PR_AIS-2010_1.pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2010b), Pautas para la evaluación técnica de proyectos de alto impacto social, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/web/static/FOR_ INS_449_Pautas_PR_AIS_2010__1_2.pdf>, consultado en octubre de 2011.
ANII (2010c), Apoyo a Proyectos de Alto Impacto Social – 2010. Informe de cierre de convocatoria, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/ web/static/FOR_INS_030_Informe_cierre_convocatoria_AIS_2010. pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2010d), Apoyo a Proyectos de Alto Impacto Social. Resolución convocatoria 2010, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/web/static/ Resolucion_AIS_2010.pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2011), Promoviendo y articulando el conocimiento para el desarrollo productivo y social, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/web/ static/pdf/Presentacion_ComisionCT_Senado_Julio2011.pdf>, consultado en octubre de 2012.
ANII (2012), Informe de Seguimiento de Actividades 2011, Montevideo. Disponible en <http://www.anii.org.uy/web/static/ISA2011_VF.pdf>, consultado en octubre de 2012.
Arocena, R. (1997), “¿Transformación productiva sin equidad?”, en Sutz, J., Innovación y desarrollo en América Latina, Caracas, Clacso/aeci/Nueva Sociedad, pp. 17-48.
Arocena, R. y J. Sutz (2003a), Subdesarrollo e innovación. Navegando contra el viento, Madrid, Cambridge University Press.
Arocena, R. (2003b), “Inequality and innovation as seen from the south”, Technology in Society, vol. 25, N° 2, pp. 171-182.
Arocena, R., I. Bortagaray y J. Sutz (2008), Reforma Universitaria y Desarrollo, Montevideo, Proyecto UniDev.
Ávalos, I. (1997), “El conicit: casa de pares e impares (o cómo no hay ideas equivocadas, sino extemporáneas)”, en Sutz, J. (ed.), Innovación y desarrollo en América Latina, Caracas, Clacso/aeci/Nueva Sociedad, pp. 151-162.
Bértola, L. et al. (2005), Ciencia, tecnología e innovación en Uruguay: diagnóstico, prospectiva y política, documento de trabajo del rectorado N° 26, Montevideo, Editorial de Rectorado.
Bianco, M. et al. (2006), “Pensando el Plan Estratégico Nacional en Ciencia, Tecnología e Innovación. Elementos para la reflexión derivados de la encuesta a docentes en régimen de dedicación total”. Disponible en .
Bianco, M. et al. (2009), “El contrato social de la ciencia y las agendas de investigación en una universidad pública”, ponencia en XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires.
Bianco, M. et al. (2010), “Investigación orientada a la inclusión social: complejidades y desafíos para el contrato social de la ciencia en contextos de subdesarrollo. Ponencia en VIII Jornadas de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología (esocite, 2010), Buenos Aires.
Bunders, J. (1994), Participative strategies for Science-Based Innovation. The case of biotechnology for small-scale farmers in developing countries, Amsterdam, VU University Press.
CEPAL (1990), Transformación productiva con equidad. La tarea prioritaria de América Latina y el Caribe en los noventa, Santiago de Chile.
CEPAL y Unesco (1992), Educación y Conocimiento: eje de la transformación productiva con equidad, Santiago de Chile.
CSIC (s/f ), Memoria 2010, Montevideo. Disponible en <http://www.csic.edu. uy/renderResource/index/resourceId/11482/siteId/3>, consultado en octubre de 2012.
Dagnino, R. (1976), Tecnologia apropriada: uma alternativa?, tesis de maestría, unb, Brasilia.
Dagnino, R. (1998), “Innovación y desarrollo social. Un desafío para América Latina”, Redes, número especial, pp. 107-158.
Dagnino, R. y H. Thomas (1999), “La política científica y tecnológica en América Latina”, Redes, vol. 6, N° 13, pp. 49-74.
Dagnino, R., H. Thomas y A. Davyt (1996), “El Pensamiento en Ciencia, Tecnología y Sociedad en Latinoamérica: una interpretación política de su trayectoria”, Redes, vol. 3, N° 7, pp. 13-51.
Dagnino, R., F. Brandão y H. Novaes (2004), “Sobre o marco analítico-conceitual da tecnologia social”, en Fundação Banco do Brasil, Tecnologia social. Uma estratêgia para o desenvolvimento, Rio de Janeiro.
Dagnino, R. et al. (2011), “Racionalidades da interação universidade-empresa na América Latina (1955-1995)”, en Dagnino, R. y H. Thomas: A pesquisa universitária na América Latina e a vinculação universidade-empresa, Chapecó, Argos/Unochapecó, pp. 37-82.
Davyt, A. (2006), “Políticas actuales para la investigación cyt”, en Vessuri, H. (coord.), Conocimiento y necesidades de las sociedades latinoamericanas, Caracas, ivic.
Davyt, A. (2012), “Apuntes para una historia de las instituciones rectoras en ciencia, tecnología e innovación en Uruguay: 50 años de cambios y permanencias”, en anii, Fondo Bicentenario “José Pedro Barrán”, Políticas científicas, tecnológicas y de innovación en el Uruguay contemporáneo (1911-2011), Montevideo.
Davyt, A. y A. Mujica (2011), “La promoción de redes de innovación como componente central de una estrategia política de vinculación del conocimiento al desarrollo”, Hallazgos, vol. 8, N° 16, pp. 19-28.
Herrera, A. (1981), “The generation of technology in rural areas”, World Development, N° 9, pp. 21-35.
Herrera, A. (1983), Transferencia de tecnología y tecnologías apropiadas: contribución a una visión prospectiva a largo plazo, Campinas, Editora da Unicamp.
Hirschfeld, D. (2011), “Uruguay casi cuadriplicó gasto en cyt en seis años”, SciDev.net. Disponible en <>, http://www.scidev.net/es/science-and-innovation-policy/news/uruguay-casi-cuadriplic-gasto-en-cyt-en-seis-a-os.htmlconsultado en octubre de 2012.
Kreimer, P. y H. Thomas (2004), “Un poco de reflexividad o ¿de dónde venimos? Estudios sociales de la ciencia y la tecnología en América Latina”, en Kreimer, P. et al. (eds.), Producción y uso social de conocimientos. Estudios de sociología de la ciencia en América Latina, Bernal, Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes, pp. 11-90.
Kreimer, P. (2006), “Production des connaissances dans la science périphérique: une explication du phénomène cana (connaissance applicable non appliquée)”, en Carton, M. y Meyer, J.-B. (orgs.), La société des savoirs. Trompe-l’oeil ou perspectives? The Knowledge Society: Trompe-l’oeil or Accurate Perspective?, Paris, Éditions L’Harmattan, pp. 143-167.
Licha, I. (1997), “Las nuevas políticas científicas para la competitividad. El caso latinoamericano”, en Sutz, J., Innovación y Desarrollo en América Latina, Caracas, Clacso/aeci/Nueva Sociedad, pp. 135-150.
López Cerezo, J. A. (1999), “Los estudios de ciencia, tecnología y sociedad”, Revista Iberoamericana de Educación, N° 20, pp. 217-225.
Rip, A. (1994), “The Republic of Science in the 1990s”, Higher Education, vol. 28, N° 1, pp. 3-23.
Sutz, J. (2003), “Inequality and University Research Agendas in Latin America”, Science, Technology & Human Values, vol. 28, N° 1, pp. 52-68.
Sutz, J. (2010), “Ciencia, Tecnología, Innovación e Inclusión Social: una agenda urgente para universidades y políticas”, Psicología, Conocimiento y Sociedad, vol. 1, N° 1, pp. 1-51.
Thomas, H. (2012), “Tecnologías para la inclusión social en América Latina: de las tecnologías apropiadas a los sistemas tecnológicos sociales. Problemas conceptuales y soluciones estratégicas”, en Thomas, H., M. Fressoli y G. Santos (eds.), Tecnología, desarrollo y democracia. Nueve estudios sobre dinámicas socio-técnicas de exclusión/inclusión social, Buenos Aires, mincyt, pp. 25-78.
Uruguay-Gobierno (2010), Decreto N° 25 de febrero de 2010. Disponible en <http://www.anii.org.uy/web/static/pdf/pencti_Decreto.pdf>, consultado en octubre 2012.
Vaccarezza, L. (1998), “Ciencia, Tecnología y Sociedad: el estado de la cuestión en América Latina”, Revista Iberoamericana de Educación, N° 18, pp. 13-40.
Van den Beemt, F. (1997), “The Right Mix: Review by Peers as well as by Highly Qualified Persons (Non Peers)”, en Australian Research Council Commissioned Report: Peer Review Process, N° 54, pp. 153-164.
Vessuri, H. (1987), “The Social Study of Science in Latin America”, Social Studies of Sciences, vol. 17, N° 3, pp. 519-554.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/