Economic Policy and Production of Technology at Second Peronist Presidential Term. An analysis of the PUMA motorcycle’s socio-technical trajectory (1952-1955)
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re32.294Keywords:
socio-technical analysis, automotive industry, peronism, argentinaAbstract
The main objective for this paper is to analyze the dynamics of a set of heterogeneous elements (actors, institutions, knowledge, policies, infrastructure, companies, power, etc.), linked to an artifact designed and produced to promote social mobility among working class. The production of the Puma motorcycle was important for peronism because it allowed consumption of durable goods by workers. The analysis is driven by articulating micro and macro levels, loosening the notions of object and context and considering the artifact as well as the techno-economic scenario in which the technology was produced.
References
Altimir, O., H. Santamaría y J. V. Sourrouille (1966), “Los instrumentos de la promoción industrial en la post-guerra”, Desarrollo Económico, 6, N° 21 al Nº 27, abril-junio, pp. 89-144.
Basualdo, E. M. (2006), Estudios de historia económica argentina. Desde mediados del siglo xx a la actualidad, Buenos Aires, Flacso/Siglo XXI.
Belini, C. (2009), La industria peronista: 1946-1955: políticas públicas y cambio estructural, Buenos Aires, Edhasa.
Bijker, W. (1995), Of bicycles, bakelites, and bulbs. Toward a theory of sociotechnical change, Cambridge, The mit Press.
Dinfia (1967), Dinfia: 40 años de un ideal argentino, Buenos Aires - Córdoba.
Dinie (1956), Reseña de las actividades del organismo desde el 28 de Septiembre de 1955. Memoria y Balances de los ejercicios 1953/54; 1954/55; 1955/56; 1956/67.
Ferrer, A. (2004), La economía argentina: desde sus orígenes hasta principios del siglo xxi, 3ª ed., Buenos Aires, fce.
Fischer, C. (1992), America Calling: A Social History of the Telephone to 1940, Los Angeles, University of California Press.
Frenkel, L. (1992), Juan Ignacio San Martín: el desarrollo de las industrias aeronáutica y automotriz en la Argentina, Buenos Aires, autor.
IAME (1954), Manual Técnico de la Motocicleta Puma.
La Voz del Interior (2003), reportaje realizado a Luis Marcelo Luján el 31 de mayo de 2003.
Monserrat, J. (2003), Conferencia brindada con motivo de la primera Exposición del automóvil argentino, Museo de la Industria, Córdoba.
Picabea, F. (2010), “Análisis de la trayectoria tecno-productiva de la industria estatal argentina. El caso iame (1952-1955)”, en Vessuri, H. (ed.), Conocer para transformar. Producción y reflexión sobre ciencia, tecnología e innovación en Iberoamérica, Caracas, Unesco-Iesalc.
Picabea, F. (2008), “El Rastrojero: un híbrido de tecnología y política. Un análisis socio-técnico de la producción de tecnologías conocimiento-intensivas en Argentina durante la etapa de sustitución de importaciones”, trabajo presentado en las XXI Jornadas de Historia Económica, aahe, Universidad Nacional de Tres de Febrero, Caseros, 23 al 26 de septiembre.
República Argentina (1952), Plan de Gobierno 1952-1956, Secretaría Técnica de la Presidencia de la Nación, Buenos Aires, pen.
Thomas, H. (1999), “Dinâmicas de inovação na Argentina (1970-1995) Abertura comercial, crise sistêmica e rearticulação”, tesis de doctorado, Departamento de Política Científica e Tecnológica-Unicamp, Campinas.
Thomas, H. (2006), Trayectorias socio-técnicas y estilos de cambio tecnológico en países subdesarrollados: la resignificación de tecnologías (Argentina, 1930-2006), Mar del Plata, jhea.
Thomas, H. (2008), “Estructuras cerradas versus procesos dinámicos: trayectorias y estilos de innovación y cambio tecnológico”, en Thomas, H. y Buch, A. (comps.), Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.
Velocidad (1953), N° 24, mayo, revista automovilística, Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/