Inclusion and social development in the agenda and plans of science, technology and innovation of Brazil and Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re50.12Keywords:
STI POLICIES, INCLUSION AND SOCIAL DEVELOPMENT, STRATEGIC PLANS, BRAZIL , URUGUAYAbstract
It is intended to contribute to the reflection on changes and continuities of the Science, Technology and Innovation policies in Latin America, seeking to understand the effects of the introduction in recent political practices of models that link the sti to the problems of inclusion and social development. For this, the experiences of generating sti strategic plans of Brazil and Uruguay in the 2003-2015 period are analyzed comparatively. After introducing the main theoretical conceptions of sti policies, the ways in which the issue of inclusion and social development in the studies, proposals, plans and national strategies of sti in each country are analyzed. The policy instruments and budgets implemented in the period are then analyzed. Finally, both processes are compared, highlighting the similarities and differences detected. It is concluded that the favorable political context for the incorporation of the sti for inclusion and social development issue, fostered by the assumption of progressive governments and the inclusion into their agendas of such issues as fundamental, was not sufficient to consolidate an effective and durable policy in the matter, beyond its incorporation in the speech, in official documents and in plans of both governments.
References
Albornoz, B., H. Thomas y J. Picabea (Orgs.) (2015), Políticas tecnológicas y tecnologías políticas. Dinámicas de inclusión, desarrollo e innovación en América Latina, Argentina, UNQ, FLACSO Ecuador.
Albornoz, M. (2007), “Los problemas de la ciencia y el poder”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 3, (8), pp.47-65.
Alzugaray, S., L. Mederos y J. Sutz (2013), “Investigación e innovación para la inclusión social: la trama de la teoría y de la política”, Revista ISEGORÍA de Filosofía Moral y Política, 1, (48), pp. 25-50.
Arancibia, E. (2017), Ciencia, tecnología e innovación para la inclusión social: Un análisis de las experiencias de políticas públicas en América Latina. Tesis para obtener título de doctorado en Política Científica y tecnológica, Sao Paulo: UNICAMP.
Arbix, G. (2010), “Estrategias de Inovação para o desenvolvimento”, Tempo Social, 22, (2), pp.167-185.
Banco Mundial (2013), La movilidad económica y el crecimiento de la clase media en América Latina, Estudios del Banco Mundial sobre América Latina y el Caribe, Washington DC.
Bértola, L., C. Bianchi; P. Darscht; A. Davyt, L. Pittaluga., N. Reig, C. Román, M. Snoeck y H. Willebald (Coords.) (2005), “Ciencia, tecnología e innovación en Uruguay: diagnóstico, prospectiva y política”, Serie Documento de Trabajo de Rectorado 26, Montevideo.
Bianchi, C. y M. Snoeck (2009), “Ciencia, Tecnología e Innovación en Uruguay: desafíos estratégicos, objetivos de política e instrumentos”, Propuesta para el PENCTI 2010-2030, Uruguay, ANII.
Bortagaray, I. y N. Gras (2013), “Políticas de ciencia, tecnología e innovación para el desarrollo inclusivo: Tendencias cambiantes en América del Sur”, en Crespi, G y G. Dutrenit (eds.), Políticas de ciencia, tecnología e innovación para el desarrollo: La experiencia latinoamericana, México D.F, Foro Consultivo Científico y Tecnológico-LALICS.
Bresser Pereira, L. (2007), “Estado y mercado en el nuevo desarrollismo”, Nueva Sociedad, (210), pp.110-125.
Casas, R., JM. Corona y R. Rivera (2014). “Políticas de Ciencia, Tecnología e Innovación en América Latina: entre la competitividad y la inclusión social”, en Kreimer, P, L. Velho, H. Vessuri y A. Arellano (Coords.), Perspectivas latinoamericanas en el estudio social de la ciencia, la tecnología y el conocimiento, México, Red Cyted / FCCyT / Siglo XXI, pp.264-352.
CEPAL (2014), Panorama Social de América Latina 2014, Santiago de Chile, (LC/G.2635-P).
Dagnino, R. (2007), “Empezando por la extensión universitaria”, Conferencia presentada en II Seminario Iberoamericano de Ciencia y Tecnología para el Hábitat Popular, Córdoba, Argentina, Universidad Nacional de Rosario.
Dagnino, R. (2008), Neutralidade da ciência e determinismo tecnológico, Campinas, SP, Editora da UNICAMP.
Dias, R. (2012), Sesenta años de política científica y tecnológica en Brasil, Campinas, SP, Editora da UNICAMP.
Fonseca, R. (2009), Política científica e tecnológica para o desenvolvimento social: uma análise do caso brasileiro, Campinas, DPCT/IG/UNICAMP.
Gabinete Ministerial de la Innovación (2007), Plan Estratégico Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Lineamientos fundamentales para la discusión, Montevideo, GMI.
Gabinete Ministerial de la Innovación (2010), Plan Estratégico Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, Montevideo, GMI.
Gaudichaud, F; J. Webber y M. Modonesi (2019), Los gobiernos progresistas latinoamericanos del Siglo XXI. Ensayos de interpretación histórica, México, UNAM.
Herrera, A. (1973), La creación de tecnología como expresión cultural, México, Comercio Exterior.
Jonhson, B. y B. Lundvall (1994), “Sistema Nacional de Innovación y Aprendizaje Institucional”, Revista de Comercio Exterior, 44,(8), México, Bancomext.
Lanzaro, J. (2008), “La socialdemocracia criolla”, Nueva Sociedad, 217, Buenos Aires, disponible en https://nuso.org/articulo/la-socialdemocracia-criolla/
Lechini, G. (Comp.) (2008), La globalización y el Consenso de Washington: sus influencias sobre la democracia y el desarrollo en el sur, Buenos Aires, CLACSO.
Lundvall, B. (1992), National System of Innovation: Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning, Londres, Pinter.
MCTI (2007), Ciência, tecnologia e inovação para o desenvolvimento nacional: Plano de Ação 2007-2010, Brasília, Ministério da Ciência e Tecnologia.
MCTI (2010), Livro Azul da 4ta. Conferencia Nacional de Ciencia, Tecnologia e Inovacao, Brasília, Ministério da Ciência e Tecnologia e Inovação.
MCTI (2012) Estratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação 2012-2015, Brasília, Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação.
Natal, C. y M. Alvim (2018), “A divulgação científica e a inclusão social”, Revista do Edicc, 5, (8), pp. 76-86.
OCDE (1997), Science, Technology and Industry, París, Scoreboard of Indicators.
Pereira, G y P. Escada (2012), “Participação da sociedad civil na IV Conferência Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação”, Liinc em Revista, 8, (3), pp. 52-67.
Rubianes, E (2009), “Hacia una política de Estado en investigación e innovación”, en Elissalde, R (Comp.), Gozos y sombras del gobierno progresista. Aportes al balance, Montevideo, Ed. Dedos.
Sader, E (2009), El nuevo topo. Los caminos de la izquierda latinoamericana, Buenos Aires, CLACSO-Siglo XXI.
Serafim, M y R. Dagnino (2011), “A política científica e tecnológica e as demandas da inclusao social no Governo Lula (2003-2006)”, Organizações & Sociedade, 18, (58), Brasil.
Sutz, J (2008), “Relaciones Universidad-empresa en América Latina”, en J. Sebastián (editor), La evolución del desarrollo científico en América Latina, Estados Unidos, Ediciones Fundación Carolina.
Sutz, J (2010), “Ciencia, Tecnología, Innovación e Inclusión Social: una agenda urgente para universidades y políticas”, Psicología, Conocimiento y Sociedad. Revista de la Facultad de Psicología, 1,(1), Montevideo, UDELAR.
Thomas, H, G. Bortz y S. Garrido, (2015), Enfoques y estrategias de desarrollo tecnológico, innovación y políticas públicas para el desarrollo inclusivo, Buenos Aires, IESCT-UNQ, CONICET.
Velho, L. (2011), La ciencia y los paradigmas de la política científica, tecnológica y de innovación, Sao Paulo, UNICAMP.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/