Mutual admiration society. Risks of complicity scientific journalism.

Authors

  • Carmelo Polino Instituto de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología/UNQ

DOI:

https://doi.org/10.48160/18517072re16.512

Keywords:

sociology, technology, journalism, social studies, scientific information

Abstract

This article lists a series of latent risks in scientific journalism which, for the most , promotes a distorted image of science, both sanctified and non-critical. This work states that the difficulties of the journalist which comes in contact with scientific information (and also with scientist) are due to the lack of defenses inherent to a deficient career formation. This paper also refers to journalism ethos , as a whole, versus scientific ethos ; and to the particular restrictions conditioning both work and journalists approach. It is stated that as long as the problem of a proper formation remains actual, every precaution taken by the journalist will be frail and insufficient.

References

Agustine, N. (1998), “What we don’t know does not hurt us. How scientific illiteracy hobbles society”, Science, Washington DC, AAAS, 13 de marzo.

Calvo Hernando, M. (1997), Manual de periodismo científico, Barcelona, Bosch Comunicación.

Calvo Hernando, M. (1988), “Estructura curricular”, en Lisbeth Fog (ed.), El periodista científico toca la puerta del siglo XXI, Bogotá, Convenio Andrés Bello/Fundación Konrad Adenauer.

Colombo, F. (1998), Ultimas noticias sobre el periodismo. Manual de periodismo internacional, Barcelona, Anagrama.

Echeverría, J. (1995), “Los cuatro contextos de la actividad científica”, en Filosofía de la ciencia, Madrid, Akal.

El País (1999), sección “Sociedad”, edición del domingo 23 de mayo.

Epstein, I. (1998), “Some differences between guiding principles (ethos) of journalists and scientists”, IAMCR 1998 Conference Glasgow.

Fontcuberta, M. (1993), La noticia. Pistas para percibir el mundo, Barcelona, Paidós, Papeles de Comunicación 1.

Jakobson, R. (1960), “Linguistic and poetic”, en Sebeok, T., Style and Language, Nueva York, MIT.

American Society for Microbiology (1999), Journal of Virology, vol. 73, No. 5, Editorial Board, mayo.

López, C. (1995), El ogro rehabilitado: ciencia para la gente, Madrid, El País/Aguilar/Nuevo Siglo.

Merton, R. (1992 [942]), “La ciencia y la estructura social democrática”, en Teoría y estructura sociales, México, FCE, pp. 636-647.

Miller, J., Pardo, R. y Niwa, F. (1998), Percepciones del público ante la ciencia y la tecnología. Estudio comparativo de la Unión Europea, Estados Unidos y Japón, Madrid, Fundación BBV/Academia de Ciencias de Chicago.

Moledo, L. (1987), “Periodismo y popularización científica”, en Jorge Rivera, Eduardo Romano, Claves del periodismo argentino actual, Buenos Aires, Ediciones Tarso.

Moledo, L., Polino, C. (1998), “Divulgación científica: ¿una misión imposible?, Redes, vol. 5, No. 11, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes, junio.

Moledo, L., Polino, C. (1999), “Verdad y enseñanza científica: La ruptura del pacto epistemológico”, VI Reunión Internacional de la Red-Pop, Río de Janeiro, junio.

Mulkay, M. (1994), “La visión sociológica habitual de la ciencia”, en J. Manuel Iranzo et al. (eds.), Sociología de la ciencia y la tecnología, Madrid, CSIC.

Nature (1996), “Collisions between science and media”, 31 de octubre.

Paulos, J. (1997), Un matemático lee el periódico, Barcelona, Tusquets.

Prenafeta Jenkin, S. (1988), “Periodismo científico, periodismo del futuro”, en Lisbeth Fog (ed.), El periodista científico toca la puerta del siglo XXI, Bogotá, Convenio Andrés Bello/Fundación Konrad Adenauer.

Primo Yúfera, E. (1994), Introducción a la investigación científica y tecnológica, Barcelona, Alianza Universidad.

Qunitanilla, M. A. (1999), “Entrevista con Antonio Fernández-Rañada”, mimeo.

Revuelta, G. (1998), “La revisión revisable. Congreso Internacional sobre publicaciones biomédicas basadas en el sistema peer-review y comunicación global”, Quark.

Rogers, C. (1986), “The practitioner in the middle”, en Friedman, Sharon, Dunwody, Sharon y Rogers, Carol (eds.), Scientists and Journalists: reporting science as news, New York Press.

Rowan, K. (1999), “Effective Explanation of Uncertain and Complex Science”, en Friedman, Sharon, Dunwoody, Sharon y Rogers, Carol (eds.), en Communicating Uncertainty, Londres, LEA.

Science (1998), “Science and the Media. The power of the front page of the New York Times”.

Solomon, M. (1974), “Fixty-two oppositions between scientific and poetic communication”, en C. Cherry (ed.), Pragmatics aspects of Human Communication, Boston, Reidel.

Stocking, H. (1999), “How Journalists deal with scientific uncertainty”, en Friedman, S., Dunwoody, S., y Rogers, C. (eds.), Communication Uncertainty, Londres, LEA.

Published

2000-12-15

How to Cite

Polino, C. (2000). Mutual admiration society. Risks of complicity scientific journalism. Redes. Journal of Social Studies of Science and Technology, 7(16), 107–129. https://doi.org/10.48160/18517072re16.512

Issue

Section

Research notes