Pedagogical Projects in Science, Technology and Society: Dimensions, problems, challenges of a Latin American tradition

Authors

  • Oscar Vallejos Universidad Nacional del Litoral

DOI:

https://doi.org/10.48160/18517072re31.320

Keywords:

latin american sts, pedagogical project, politics and politicization of science and technology, sts didactics

Abstract

The Network Inter-university education for Science, Technology and Society claims that need to historicize and recognize the ways in which emerging pedagogical projects that are at the base of the formation and development of Latin American sts.

In this context, this paper aims to recognize a pedagogical project from the Latin American tradition that starts on the basis of political thought on science and technology. The text characterizes the project outline and how this project requires that sts is raised how to conceive himself.

Understanding the political content of STS in Latin American plots at least two types of contents: one that can be understood as Science and Technology Policy and other that seeks to account for the processes of politicization of science and technology.

Finally, it argues for a didactic sts and proposes three basic elements: an analysis of discourse, an anthropological approach and a desirable society horizont to mobilize the desire of the student as a configuration point of their own learning experiences

References

Barnes, B. (1985), Sobre ciencia, trad. Juan Faci, Barcelona, Labor, 1987.

Bloor, D. (1975), “A Philosophical Approach to Science”, Social Studies of Science, vol. 5, pp. 507-517.

Butler, J. (2009), Marcos de guerra. Las vidas lloradas, Barcelona, Paidós.

Dagnino, R. (2010), Trayectorias de los estudios sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad y de la política científica y tecnológica en Iberoamérica, en prensa.

Declaración de Santa Fe (2007), “I Encuentro Regional cts-cta: Ciencia, Tecnología y Democracia”, Santa Fe, 28 de septiembre de 2007.

Fraser, N. (1997), Iustitia Interrupta. Reflexiones críticas desde una posición “postsocialista”, Santa Fe de Bogotá, Universidad de los Andes.

Gerbaudo, A. (2008), “La enseñanza de la literatura y las traducciones teóricas: una línea de investigación en zona de borde”, Boletim de Pesquisa, NELIC, Edição Especial Lindes, Florianópolis, ufsc.

González Bollo, H. (1998), “Una tradición cartográfica física y política de la Argentina, 1838- 1882”, Ciencia Hoy, 8 (46), <http://www.cienciahoy.org.ar/hoy46/cart01.htm>.

Harley, J. (2005), La nueva naturaleza de los mapas. Ensayos sobre la historia de la cartografía, México, Fondo de Cultura Económica.

Herrera, A. (ed.) (1970), America Latina: ciencia y tecnología en el desarrollo de la sociedad, Santiago de Chile, Editorial Universitaria.

Herrera, A. et al. (1995), Las nuevas tecnologías y el futuro de América Latina: riesgo y oportunidad, México, Siglo XXI.

Jackson, P. (1999), Enseñanzas implícitas, Buenos Aires, Amorrortu.

Lacapra, D. (2004), Historia en tránsito. Experiencia, identidad, teoría crítica, trad. Teresa Arijón, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Recanatti, F. (1982), Transparencia y enunciación, trad. Cecilia Hidalgo, Buenos Aires, Hachette.

Rietti, S. (2002), “Oscar Varsavsky y el pensamiento latinoamericano en Ciencia, Tecnología y Sociedad”, Redes, vol. 9, Nº 18, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes, pp. 175-180.

Vallejos, O. (2010), “Universidad-empresa: historias locales de procesos globales”, en preparación.

Varsavsky, O. (1975), Marco histórico constructivo para estilos sociales, proyectos nacionales y sus estrategias, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

Ziman, J. (1976), La fuerza del conocimiento. La dimensión científica de la sociedad, trad. Ignacio Cabrera, Madrid, Alianza.

Published

2010-12-15

How to Cite

Vallejos, O. . (2010). Pedagogical Projects in Science, Technology and Society: Dimensions, problems, challenges of a Latin American tradition. Redes. Journal of Social Studies of Science and Technology, 16(31), 183–198. https://doi.org/10.48160/18517072re31.320