History of scientific discourse in Argentina. Rhetorics of legitimation of incipient science and scientists
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re35.619Keywords:
history of scientific discourse, rhetoric of science, ideatonal and interpersonal rhetorics, history and sociology of science in ArgentinaAbstract
This paper studies the discourse of sciences from the fields of history and paleontology in the context of scientific positivism in Argentina. The aim is to examine rhetorical configurations in different expressions of scientific writing and their incidence in the development of theories and practices of those sciences in the scientific community of the time. The study adopts a historical stance of discourse analysis, and aims to unveil the rhetorical means employed both for the epistemic and social goals of scientific work and communication. This approach emphasizes the importance of studies of ideational and interpersonal rhetorics in that they reveal themselves to be an essential complement of the historical research not only on epistemic but also social aspects of the construction of scientific knowledge. In this sense, it may contribute to historical and sociological research
on scientific practices in Argentina.
References
Aróstegui, J. (1995), La investigación histórica. Teoría y método, Barcelona, Crítica.
Azaustre, A. y J. Casas (2004), Manual de retórica española, Barcelona, Ariel.
Bazerman, C. (1984), “Modern evolution of the experimental report in Physics: spectroscopic articles in Physical Review, 1893-1980”, Social studies of science, 14, (2), pp. 163-196.
Bazerman, C. (1998), “Emerging perspectives on the many dimensions of scientific discourse”, en Martin, J. y R. Veel (eds.), Reading science, Londres, Routledge, pp. 15-28.
Cea D’Ancona, M. A. (1998), Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Madrid, Síntesis.
Copi, I. y C. Cohen (1995), Introducción a la lógica, México, Limusa.
De Asúa, M. (2010), Una gloria silenciosa. Dos siglos de ciencia en Argentina, Buenos Aires, Libros del Zorzal.
Devoto, F. (1992), Entre Taine y Braudel. Itinerarios de la historiografía contemporánea, Buenos Aires, Biblos.
Escandell Vidal, M. (2002), Introducción a la Pragmática, Barcelona, Ariel.
Fahnestock, J. (1999), Rhetorical figures in science, Oxford, Oxford University Press.
Fairclough, N. (1989), Language and power, Londres, Longman.
Foss, S. (2009), Rhetorical criticism. Exploration and practice, Illinois, Waveland.
Goatly, A. (1997), The language of metaphors, Nueva York, Routledge.
Golinski, J. (1990), “Language, discourse and science”, en Olby, R., G. Cantor, J. Christie y M. Hodge (eds.), Companion to the history of modern science, Londres y Nueva York, Routledge, pp. 110-126.
Gross, A., J. Harmon y M. Reidy (2002), Communicating science. The scientific article from the 17th century to the present, Indiana, Parlor Press.
Gross, A. (1996), The rhetoric of science, Londres, Harvard University Press.
Groussac, P. (1928), “Mendoza y Garay”, en Páginas de Groussac: (Extraídas de sus Obras Completas), Buenos Aires, Talleres Gráficos Argentinos.
Halliday, M. (1994), An introduction to functional grammar, Londres, Edward Arnold.
Halliday, M. (1998), “Things and relations: regramatisicing experience as technological knowledge”, en Martin, J. y R. Veel (eds.), Reading science, Londres, Routledge.
Halliday, M. (2006), The language of science, Londres, Continuum
Halliday, M. y J. Martin (1993), Writing science, Londres, The Falmer Press.
Halperin Donghi, T. (1980), “La historiografía: treinta años en busca de un rumbo”, en Ferrari, G. y E. Gallo (comps.), La Argentina del ochenta al Centenario, Buenos Aires, Sudamericana, pp. 829-840.
Ingenieros, J. (1919), Crónicas de viaje, Buenos Aires, J. L. Rosso.
Lemke, J. (1997), Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores, Barcelona, Paidós.
Martin, J. y R. Veel (eds.) (1998), Reading science, Londres, Routledge.
Neiburg, F. y M. Plotkin (comps.) (2004), Intelectuales y expertos, Buenos Aires, Paidós.
Orione, J. (1987), “Florentino Ameghino y la influencia de Lamarck en la paleontologya argentina del siglo xix”, Quipu, 4 (3), pp. 447-471.
Peralta, D. (2011), “El ‘suelto’: una tradición discursiva del ámbito periodístico en la década de 1920”, Filologia e Linguística Portuguesa, (13), 2, pp. 517-540.
Perelman, Ch. (2005), “The new rhetoric: A theory of practical reasoning”, en Bizzell, P. y B. Herzberg (eds.), The rhetorical tradition: readings from classical times to the present, Nueva York, St. Martin’s Press, pp. 1077-1103.
Perelman, Ch. Perelman, Ch. y L. Olbrechts-Tyteca (1989), Tratado de la argumentación. La nueva retórica, Madrid, Gredos.
Prado, G. (1999), “Las condiciones de existencia de la historiografía decimonónica argentina”, en Devoto, F. (comp.), Estudios de historiografía argentina (II), Buenos Aires, Biblos, pp. 37-71.
Prelli, L. (1989), A rhetoric of science: inventing scientific discourse, Columbia, University of South Carolina Press.
Sager, J. (1993.), Curso práctico sobre el procesamiento de la terminología, Madrid, Pirámide.
Selzer, J. (1993), “Introduction”, en Selzer, J. (ed.), Understanding scientific prose, Madison, The University of Wisconsin Press, pp. 3-19.
Soler, R. (1959), El positivismo argentino, Panamá, Imprenta Nacional.
Vallejo, F. (2005), Logoi. Una gramática del lenguaje literario, México, fce.
Vallejos Llobet, P. (2002), “Discurso científico y cuestión social en la Argentina de principios del siglo xx”, Discurso y Sociedad, 4, (1), pp. 81-105.
Vallejos Llobet, P. (2012), “Modos de inscripción del darwinismo en el discurso de la elite intelectual del positivismo argentino”, en Palma, H. (comp.), Darwin y el darwinismo / 150 años después, San Martín, unsam Edita, pp. 55-66.
Vallejos Llobet, P. y M. García Zamora (2002), “Usos retóricos del discurso científico en la construcción del dominio social”, en García Negroni, Ma. M. (ed.), Actas del I Congreso Internacional La Argumentación, Buenos Aires, Instituto de Lingüística, pp. 1290-1298.
Vallejos Llobet, P. y M. García Zamora (2007), “Lo epistemológico en lo retórico: una mirada al discurso de las Ciencias de la Educación desde la lsf ”, Proceedings 33rd Internacional Systemic Functional Congress, Universidad Pontificia Católica de San Pablo, pp. 471-488.
Vallés, M. S. (1997), Técnicas cualitativas de investigación social, Madrid, Síntesis.
Verón, E. (1996), La semiosis social, Barcelona, Gedisa.
White, H. (1992), El contenido de la forma. Narrativa, discurso y representación histórica, Barcelona, Paidós.
Wignell, P., J. R. Martin y S. Eggins, (1993), “The discourse of geography: ordering and explaining the experiential world”, en Halliday, M. y J. R. Martin, Writing science, Londres, The Falmer Press, pp. 136-165.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/



