Academic researchers, scientific knowledge and social utility
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re36.523Keywords:
academic researchers, scientific knowledge, subjective utility, social problemsAbstract
This paper presents a series of results originated from an empirical investigation aiming to understand how academic researchers construct utility meanings on the knowledge that they produce. Throughout the text, the context in which these meanings emerge among researchers, how they are incorporated into their guidelines for action and how they coexist with other activities aimed at the academic community is analyzed. As a result, this work shows the changes that operate within the framework of meanings of the researchers to interpret their practices, the nature of the link they have with the social environment and the way of using the scientific knowledge that they produce.
References
Alonso, L. E. (1998), La mirada cualitativa en sociología, Madrid, Ed. Fundamentos.
Bernal, J. (1939), The social function of science, Londres, Routledge y Keagan Paul.
Blumer, H. (1984), Simbolic Interaccionism. Perspective and methods. Los Angeles, University of California Press.
Callon, M. (1995), “Algunos elementos para una sociología de la traducción: la domesticación de las vieiras y los pescadores de la Bahía de Saint Brieuc”, en Iranzo, J. M. et al. (eds.), Sociología de la ciencia y de la tecnología, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 259-282.
Callon, M. (2008), “La dinámica de las redes tecno-económicas”, en Thomas, H. y A Buch (coords.), Actos, actores y artefactos: sociología de la tecnología, Bernal, Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes, pp. 147-184.
Clarke, A. y S. Leigh Star (2008), “The social worlds framework: A theory/ methods package”, en Hackett, E. et al. (eds.), The handbook of science and technology studies, Third edition, Cambridge/Londres, The mit Press, pp. 113-137.
Etzkowitz, H. y A. Webster (eds.) (1998), Capitalizing knowledge. New intersections of industry and academia, Albany, State University of New York Press.
Etzkowitz, H. y L. Leydesdorff (2000), “The dynamics of innovation: from National Systems and ‘Mode 2’ to a Triple Helix of University-industry-government relations”, Research Policy, 29, pp. 109-123.
Fingermann M., J. Fernández y F. Sisti (2003), “Bordetella pertussis y Bordetella bronchiseptica aisladas de pacientes pediátricos en Argentina, caracterización molecular e importancia epidemiológica”, Ludovica Pediátrica, 4, pp. 163-166.
Garrote, G., A. G. Abraham y G. L. De Antoni (2001), “Chemical and microbiological characterization ok kefir grains”, Journal of Dairy Research, 68, 4, pp. 639-652.
Gibbons, M. et al. (1997), La nueva producción de conocimientos científicos. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas, Barcelona, Ediciones Pomares-Corredor.
Hessen, B. (1989), “Las raíces económicas y sociales de los Principia de Newton”, en Saldaña, J. J. (comp.), Introducción a la teoría de la historia de las ciencias, México, unam, pp. 79-145.
Kreimer, P. (2003), “Conocimientos científicos y utilidad social”, Ciencia, Tecnología y Sociedad, xiv, 26, pp. 11-58.
Kreimer, P. y J. P. Zabala (2006), “¿Qué conocimientos y para quién? Problemas sociales, producción y uso social de los conocimientos científicos sobre la enfermedad de Chagas en Argentina”, Redes, 12, 23, Universidad Nacional de Quilmes, pp. 49-78.
Knorr-Cetina, K. (2005), La fabricación del conocimiento, Bernal, Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.
Latour, B. (1993), The Pasteurization of France, Cambridge/Londres, Harvard University Press.
Latour, B. (1995), “Dadme un laboratorio y moveré al mundo”, en Iranzo, J. M. et al (eds.), Sociología de la ciencia y de la tecnología, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 237-257.
Latour, B. (2008), Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del actor-red, Buenos Aires, Manantial.
Lundvall, B. A. (1992), National Systems of Innovation: Toward a Theory of Innovation and Interacting Learning, Londres, Pinter Publisher.
Merton, R. (1984), Ciencia, tecnología y sociedad en la Inglaterra del siglo xvii, Madrid, Alianza.
Pickering, A. (1993), “The mangle of practice: agency and emergence in the sociology of science”, American Journal of Sociology, 99, 3, pp. 559-589.
Riva Posse, C. e I. Miceli (2005), “Evolución de la coqueluche en Argentina a finales del sxx”, Medicina, 65, 1, pp. 7-16.
Satz, M. L. y A. R. Kornblihtt (1993), “La reacción en cadena de la polimerasa. El método y sus aplicaciones”, Ciencia Hoy, 4, 23, pp. 52-59.
Schutz, A. (2003), El problema de la realidad social, Buenos Aires, Amorrortu.
Slaughter, S y L. Leslie (1999), Academic capitalism politics, policies and the entrepreneurial university, Baltimore, John Hopkins University Press.
Vaccarezza, L. (2004), “La utilidad de la investigación en ciencias sociales: significado, uso e impacto”, comunicación presentada en V Jornadas ESOCITE, Toluca (México).
Vaccarezza, L. y J. P. Zabala. (2002), La construcción de la utilidad social de la ciencia. Estrategias de los investigadores académicos en biotecnología frente al mercado, Bernal, Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.
Ziman, J. (2000), Real Science. What it is and what it means, Cambridge, Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/



