Public science communication and its influence to encourage scientific vocation.
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re25.396Keywords:
scientific vocation, public science communication, science difussion, science as professionAbstract
The purpose of this paper is to inform the results obtained in a survey aimed to ascertain if Public Science Communication (PSC) plays a role in the awakening of scientific vocation. For that purpose we carried out a poll among researchers working at the Science School of Buenos Aires University. The evaluation was performed through a questionnaire including eight factors. Each participant should choose how the factor influenced (much, little or any) his/her decision to attend a research career. In most of the cases (92,5%), participants chose more than one factor, which coincided with what we expected. The results showed that Public Science Communication in its different expressions (journalistic articles, audiovisual products and activities like visits to science museums) has an equivalent influence to that of family’s influence. Also, we found that PSC’s influence is greater in younger researchers. These results allow us to say that PSC, besides its role on informing and educating the citizen, has a significant influence on creating scientific vocation.
References
Albornoz, M. et al. (2003), “Resultados de la encuesta de percepción pública de la ciencia realizada en Argentina, Brasil, España y Uruguay. Proyecto de indicadores de percepción pública, cultura científica y participación ciudadana”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, 1, (5), RICYT/CYTED-OEI. Disponible en: <http://www.campus-oei.org/revistactsi/número5/documentos1.htm>.
Alboukrek, A. (1991), “La divulgación de la ciencia”, en La ciencia, México, Centro Universitario de Comunicación de la Ciencia, citado en Calvo Hernando, M. (1997), “Objetivos de la divulgación de la ciencia”, Chasqui, 60. Disponible en: <http://www.comunica.org/chasqui/chas-ed-60.htm>.
Boczkowski, P. (1998), “Entendiendo el entramado de procesos comunicacionales que acontecen en la construcción de prácticas y conocimientos científicos: una entrevista con Bruce Lewenstein acerca de la ciencia y los medios de comunicación”, REDES, 5, (11), pp. 165-185.
Bonfil Olivera, M. (2003), “Una estrategia de guerrilla para la divulgación: difusión cultural de la ciencia”, ponencia presentada en el 1er. Taller Latinoamericano Ciencia, comunicación y sociedad, Centro Nacional de Alta Tecnología, San José, Costa Rica, 24-26 de noviembre de 2003. Disponible en: <http://www.cientec.or.cr/comunicacion/ponencias/MartinBonfil.pdf>.
Calvo Hernando, M. (1982), Civilización tecnológica e información, Barcelona, Mitre.
Calvo Hernando, M. (1992), Periodismo científico, Madrid, Paraninfo.
Casullo, M. et al. (1996), Proyecto de vida y decisión vocacional, Buenos Aires, Paidós.
Cloître, M. y T. Shinn (1986), “Enclavement et diffusion du savoir”, Information sur les Sciences Sociales, 25 (1), pp. 161-187.
Fayard, P. (1988), La communication scientifique publique, Lyon, Chronique Sociale.
Jeanneret, Y. (1994), Écrire la science, París, Presses Universitaires de France.
López Cerezo, J. A. (1999), “Los estudios de ciencia, tecnología y sociedad”, Revista Iberoamericana de Educación, 20, pp. 217-225.
Miller, J. (1986), “Reaching the attentive and interested publics for science”, en Friedman, S., S. Dunwoody y C. Rogers (eds.), Scientists and journalists: Reporting science as news, Washington , American Association for the Advancement of Science, pp. 55-69.
Miller, J., R. Pardo y F. Niwa (1998), Percepciones del público ante la ciencia y la tecnología, Madrid, Fundación BBV.
Milstein, C. (2000), Los anticuerpos monoclonales. La curiosidad como fuente de riqueza, Buenos Aires, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, UBA.
Nelkin, D. (1990), La ciencia en el escaparate, Madrid, Fundesco.
Rascovan, S. (2005), Orientación vocacional. Una perspectiva crítica, Buenos Aires, Paidós.
Roe, A. (1951), “A study of imagery in research scientists”, Journal of Personality, 19, pp. 459-470.
Thuillier, P. (1989), “El contexto cultural de la ciencia”, Ciencia Hoy, 1, (3), pp. 19-24.
Weber, M. (1946) [1918], “Science as a Vocation”, en Gerth, H. y C. Wright Mills, From Max Weber: Essays in Sociology, Nueva York, Oxford University Press, pp. 129-156.
Yriart, M. (1990), “La divulgación de las ciencias como problema comunicacional”, Arbor, CXXXVI, pp. 534-535.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/



