Studies on Interdisciplinarity: building an area in the field of Science, Technology and Society
DOI:
https://doi.org/10.48160/18517072re41.607Keywords:
interdiscipline, transdiscipline, sts, uruguayAbstract
The aim of this paper is twofold. It seeks to deconstruct the concept of ‘interdisciplinarity’ to contribute to the production of knowledge through reflection on its possibilities, impacts and limitations as a way to consolidate a research area called Studies on Interdisciplinarity (esi, for its initials in Spanish) located in the field of the Studies of Science, Technology and Society (sts). In
turn, this article wants to reconceptualize the purposes defined in 2009 for the Espacio Interdisciplinario (ei) of the Universidad de la República (Uruguay). We advance a proposal consisting of four axes (research, teaching, extension and academic management) that build on the activities consolidated so far and the projected advances in university policy to promote
interdisciplinarity. The text outlines the conceptual and theoretical approach, the institutional background that gave empirical support to this proposal as well as the establishment of a methodological strategy called “inter-approach”. The esi have the substantive objective to systematize practices on interdisciplinary and transdisciplinary research in Uruguay and propose the development to strengthen these practices in other Latin American contexts. It builds on the experience of ei as part of the institutionalization of interdisciplinarity.
References
Albornoz, M., P. Kreimer y E. Glavich (eds.) (1996), Ciencia y sociedad en América Latina, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.
Ardanche, M., M. Goñi y C. Tomassini (2014a), “Capítulo 5. De lo normativo a la teoría y de la teoría al ‘laboratorio’: políticas universitarias para el fortalecimiento institucional de la calidad en investigación”, en Sutz, J. y M. Bianco (coords.), Veinte años de investigación en la Universidad de la República: aciertos, dudas y aprendizajes, Montevideo, Trilce, pp. 107-128.
Ardanche, M., M. Bianco y C. Tomassini (2014b), “Capítulo 8. Grupos de investigación universitarios: cambios y permanencias”, en Sutz, J. y M. Bianco (coords.), Veinte años de investigación en la Universidad de la República: aciertos, dudas y aprendizajes, Montevideo, Trilce, pp. 165-186.
Arocena, R. (2003), “Sobre la democratización del conocimiento y ciertos problemas de la política”, en López Cerezo, J. (ed.), La democratización de la ciencia, col. Poliedro, Temas de Ciencia, Tecnología, Cultura y Sociedad, Cátedra Miguel Sánchez-Mazas (upv/ehu), Erein, pp. 25-50.
Arocena, R. (2007), “Sobre la democratización de la ciencia y la tecnología”, Quantum, vol. 2, Nº 1, pp. 7-14.
Arocena, R. (2008), “Presentación”, “Espacio Interdisciplinario. Jornada de Presentación”, equipo de rectorado de la Universidad de la República, Montevideo, Universidad de la República. Disponible en , consultado en junio de 2009.
Arocena, R. y J. Sutz (2001), La universidad latinoamericana del futuro. Tendencias, escenarios, alternativas, México, Unión de Universidades de América Latina, col. ucudal.
Arocena, R. y J. Sutz (2003), Subdesarrollo e innovación. Navegando contra el viento, Madrid, Cambridge University Press.
Bammer, G. (2005), Integration and Implementation Sciences: Building a New Specialization, Ecology and Society, vol. 10, Nº 2, p. 24.
Barry, A. y G. Born (2013), Interdisciplinarity. Reconfigurations of the social and natural sciences, Londres, Routledge.
Barry, A. y G. Wszkalnys (2008), “Logics of interdisciplinarity”, Economy and Society, vol. 37, Nº 1, pp. 20-49.
Bauman, Z. (2002), La cultura como praxis, Madrid, Paidós.
Becher, T. (1989), Academic Tribes and Territories. Intellectual enquiry and the cultures of disciplines, Buckingham, The Society for Research into Higher Education/Open University Press.
Bertoni, R. y L. Mederos (2015), “Módulo optativo integral en ciencia, tecnología, innovación, sociedad y desarrollo”, documento manuscrito presentado al Consejo de la Facultad de Ciencias Sociales.
Bianco, M. y J. Sutz (2014), “Introducción: sobre lo que trata este libro y sobre quién lo produjo”, en Sutz, J. y M. Bianco (coords.), Veinte años de investigación en la Universidad de la República: aciertos, dudas y aprendizajes, Montevideo, Trilce, pp. 9-22.
Blume, S. et al. (1987), “Introduction”, en Blume, S. et al. (eds.), The social direction of the Public Sciences. Sociology of the Sciences. Yearbook 1987, Londres, D. Reidel Publishing Company, pp. i-x.
Bourdieu, P. (2003), El oficio de científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad, Barcelona, Anagrama.
Bruun, H. et al. (2005), Promoting Interdisciplinary Research: The case of the Academy of Finland, Helsinki, Academy of Finland.
Bunders, J. et al. (2010), “How can transdisciplinary research contribute to knowledge democracy?”, en In’t Veld, R. J. (ed.), Knowledge Democracy. Consequences for Science, Politics, and Media, Nueva York, Springer, pp. 125-152.
Crow, M. y W. Dabars (2014), “Towards interdisciplinarity by design in the American Research Universities”, en Weingart, P. y B. Padberg (eds.), University experiments in Interdisciplinarity. Obstacles and Opportunities, Bielefeld, Transcript, Science Studies, pp. 13-36.
Cruz, P. et al. (2012), “Apuntes para la caracterización del trabajo interdisciplinario en la Universidad de la República”, Revista Digital de la Universidad Nacional de México, vol. 13, Nº 5, Interdisciplina en el estuario. Saberes orilleros. Disponible en <http://www.revista.unam.mx/>, consultado en junio de 2013.
Cruz, P., L. Repetto y B. Vienni (2013), “Situación de la interdisciplina en la Universidad de la República (2009-2011)”, en Cruz, P., B. Vienni y L. Repetto (eds.), en_clave inter 2013. Procesos, contextos y resultados del trabajo interdisciplinario, Montevideo, Espacio Interdisciplinario, pp. 29-40.
Frodeman, R. (ed.) (2010), The Oxford Handbook of Interdisciplinarity, Oxford, Oxford University Press.
Frodeman, R. (2014a), “The end of disciplinarity”, en Weingart, P. y B. Padberg (eds.), University experiments in Interdisciplinarity. Obstacles and Opportunities, Bielefeld, Transcript, Science Studies, pp. 175-198.
Frodeman, R. (2014b), Sustainable knowledge. A theory of interdisciplinarity, Nueva York, Palgrave Pivot.
Gibbons, M. et al. (1994), The new production of knowledge. The dynamics of science and research in contemporary societies, Londres, Sage Publications.
González García, M., J. A. López Cerezo y J. L. Luján López (1996), Ciencia, tecnología y sociedad. Una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología, Madrid, Tecnos.
Greckhamer, T. et al. (2008), “Demystifying Interdisciplinary Qualitative Research”, Qualitative Inquiry, vol. 14, Nº 2, pp. 307-331.
Hidalgo, C. (1999), “Comunidades científicas: los antropólogos enfocan la ciencia”, en Althabe, G. y F. G. Schuster (comps.), Antropología del presente, Buenos Aires, Edicial S.A., pp. 43-59.
Hidalgo, C., C. Natezon y G. Podestá (2007), “Interdisciplina: construcción de conocimiento en un proyecto internacional sobre variabilidad climática y agricultura”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, vol. 3, Nº 9, pp. 53-68. Disponible en <http://www.revistacts.net/archivo>, consultado en febrero de 2015.
Iranzo, J. M. y J. R. Blanco (1999), Sociología del conocimiento científico, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas, Universidad Pública de Navarra.
Iranzo, J. M. et al. (2005), Sociología de la ciencia y la tecnología, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Jasanoff, S. (2003), “Technologies of humility: citizen participation in governing science”, Minerva, Nº 41, Kluwer Academic Publishers, pp. 223-244.
Jasanoff, S. (2004), “Chapter 1: The idiom of co-production”, en Jasanoff, S. (ed.), States of knowledge. The co-production of science and the social order, Nueva York, Routledge, pp. 1-12.
Lattuca, L. (2001), Creating Interdisciplinarity. Interdisciplinary Research and Teaching among College and University Faculty, Nasville, Vanderbilt University Press.
Lázaro, M. L. (2009), “Cultura científica y participación ciudadana en política socio-ambiental”, tesis doctoral, Donostia, Universidad del País Vasco.
Lázaro, M. y A. Davyt (2010), “La enseñanza cts y la integración de las funciones universitarias: reflexiones desde una facultad de ciencias”, Redes, vol. 16, Nº 31, Buenos Aires, pp. 145-162.
López Cerezo, J. A. y J. Sánchez Ron (eds.) (2001), Ciencia, tecnología, sociedad y cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva, Organización de los Estados Iberoamericanos.
Lundvall, B.-Å. (2004), “National innovation systems – Analytical concept and development tool”, documento presentado en druid, conferencia “Dinámicas de la industria y la innovación: organizaciones, redes y sistemas”. Disponible en , consultado en abril de 2012.
Lyall, C. et al. (2010), Interdisciplinary Research Journeys. Practical strategies in capturing creativity, Basingstoke, Bloomsbury.
Mackey, J. L. (2002), “Rules are not the way to do interdisciplinarity: a response to Szostak”, Issues in Integrative Studies, Nº 20, Association for Integrative Studies, pp. 123-129.
Martínez, C. et al. (2015), “Saberes extendidos. Una mirada a la integralidad y la interdisciplina desde el Espacio Interdisciplinario de la Universidad de la República (Uruguay)”, Revista interdisciplina, México, Centro de Estudios e Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias Humanas, unam, pp. 223-240.
Merton, R. (1977), La sociología de la ciencia: investigaciones teóricas y empíricas, vols. 1 y 2, Madrid, Alianza.
National Academy of Sciences (2005), Facilitating Interdisciplinary Research, Committee on Facilitating Interdisciplinary Research, Washington, The National Academy Press.
Newell, W. (2001), “A theory of interdisciplinary studies”, Issues in Integrative Studies, Nº 19, Association for Integrative Studies, pp. 1-25.
O’Brien, L., M. Marzano y R. White (2013), “Participatory interdisciplinarity: towards the integration of disciplinary diversity with stakeholder engagement for new models of knowledge production”, Science and Public Policy, vol. 40, Nº 1, pp. 51-61.
Organisation for Economic Cooperation and Development (1972), Interdisciplinarity: Problems of Teaching and Research in Universities, Washington, Centre for Educational Research and Innovation, Organisation for Economic Cooperation and Development.
Pérez Bustos, T. y M. Lozano Borda (eds.) (2011), Ciencia, tecnología y democracia: reflexiones en torno a la apropiación social del conocimiento, Medellín, Colciencias/Universidad eafit/Foro Nacional de Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología.
Pohl, C. y G. Hirsch Hadorn (2007), Principles for designing transdisciplinary research, Múnich, Oekom Verlag.
Porter, A. e I. Rafols (2009), “Is science becoming more interdisciplinary? Measuring and mapping six research fields over time”, Scientometrics, vol. 81, Nº 3, pp. 719-745.
Real Academia Española (2015), Diccionario en línea de la Real Academia Española. Disponible en , consultado en junio de 2015.
Regger, B. y J. Bunders (2009), Knowledge co-creation: interaction between science and society: A transdisciplinary approach to complex societal issues, Ámsterdam, Instituto Athena, Universidad de Amsterdam. Disponible en , consultado en marzo de 2012.
Repko, A. (2006), “Disciplining Interdisciplinarity: the case for textbooks”, Integrative Studies, Nº 24, Association for Integrative Studies, pp. 112-142.
Repko, A. (2008), Interdisciplinary research: process and theory, California, Sage Publications.
Repko, A., W. Newell y R. Szostak (eds.) (2011), Case studies in interdisciplinary research, California, Sage Publications.
Rhoten, D. (2004), “Interdisciplinary Research: Trend or Transition”. Disponible en <http://www.ncar.ucar.edu/Director/survey/Interdisciplinary%20 Research%20Trend%20or%20Transition.v2.pdf>, consultado en septiembre de 2016.
Robaina, S. y J. Sutz (2014), “Capítulo 1: Una mirada de conjunto a veinte años de fomento de la investigación interdisciplinaria”, en Sutz J. y M. Bianco (coords.), Veinte años de investigación en la Universidad de la República: aciertos, dudas y aprendizajes, Montevideo, Trilce, pp. 23-48.
Romm, N. (1998), “Interdisciplinary Practice as Reflexivity”, Systemic Practice and Action Research, vol. 11, Nº 1.
Sabato, J. y N. Botana (2011), “La ciencia y la tecnología en el desarrollo futuro de América Latina”, en Sabato, J. (comp.), El pensamiento latinoamericano en la problemática ciencia-tecnología-desarrollo-dependencia, Buenos Aires, Ediciones Biblioteca Nacional, col. placted (Programa de estudios sobre el pensamiento Latinoamericano en Ciencia, Tecnología y Desarrollo), pp. 215-229.
Shinn, T. y R. Whitley (1985), “Introductory essay”, en Shinn, T. y R. Whitley (eds.), Expository science: forms and functions of popularisation. Sociology of the sciences. A Yearbook, vol. ix, Dordrecht, D. Reidel Publishing Company, pp. vii-xi.
Simini, F. y B. Vienni (s/f ), “Ingeniería Biomédica, Interdisciplina y Sociedad”, Eä. Revista de Humanidades Médicas & Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología.
Spelt, E. et al. (2009), “Teaching and Learning in Interdisciplinary Higher Education: A Systematic Review”, Educational Psychology Review, vol. 21, Nº 4, pp. 365-378.
Strang, V. (2009), “Integrating the social and natural sciences in environmental research: a discussion paper”, Environment, Development and Sustainability, vol. 11, Nº 1, pp. 1-18.
Strathern, M. (2004), Common and bordelands. Working papers on interdisciplinarity, accountability and the flor of knowledge, Wantage, Sean Kingston Publishing.
Sutz, J. (2011), “La integralidad de las funciones universitarias como espacio de preguntas recíprocas”, en Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio (comp.), Cuadernos de Extensión N° 1: Integralidad: tensiones y perspectivas, Montevideo, Servicio Central de Extensión y Actividades en el Medio, Universidad de la República, pp. 43-60.
Sutz, J. et al. (2003), Grupos de Investigación en la Universidad de la República, Montevideo, Editorial de la Comisión Sectorial de Investigación Científica.
Szostak, R. (2002a), “How to do interdisciplinarity: integrating the debate”, Issues in Integrative Studies, Nº 20, pp. 103-122.
Szostak, R. (2002b), “Intuition and Interdisciplinarity: a reply to Mackey”, Issues in Integrative Studies, Nº 20, pp. 131-137.
Tait, J. et al. (2005), Interdisciplinary integration in the Fifth Framework Programme (ii-fp5). Final Report, Edimburgo, Scottish Universities Policy Research and Advice network, Universidad de Edimburgo. Disponible en , consultado en abril de 2012.
Thompson Klein, J. (1990), Interdisciplinarity. History, theory and practice, Detroit, Wayne State University Press.
Thompson Klein, J. (1996), Crossing boundaries. Knowledge, disciplinarities and interdisciplinarities, Virginia, University of Virginia Press.
Thompson Klein, J. (2005), Humanities, culture and interdisciplinarity. The changing American Academy, Albania, State University of New York Press.
Thompson Klein, J. (2011), “Chapter 2: A taxonomy of interdisciplinarity”, en Frodeman, R., J. Thompson Klein y C. Mitcham (eds.), The Oxford Handbook of Interdisciplinarity, Oxford, Oxford University Press, pp. 15-30.
Unidad Académica del Espacio Interdisciplinario (2012), “Informe sobre Convocatoria a Autoidentificación de grupos académicos interdisciplinarios de la Universidad de la República”, manuscrito.
Vessuri, H. (2007), “Capítulo III: De la transferencia a la creatividad. Los papeles culturales de la ciencia en los países subdesarrollados”, en Vessuri, H. (comp.), “O inventamos o erramos”. La ciencia como idea-fuerza en América Latina, Bernal, Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes, col. Ciencia, tecnología y sociedad, pp. 111-144.
Vienni, B. (2014a), “Interdisciplinary Socialization of Archaeological Heritage in Uruguay”, Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, vol. 4, Nº 1, pp. 95-106.
Vienni, B. (2014b), “La socialización del patrimonio arqueológico como problema interdisciplinario. Una propuesta para Uruguay”, Revista ph Investigación. Disponible en <http://www.iaph.es/phinvestigacion/index.php/phinvestigacion>, consultado en marzo de 2014.
Vienni, B. (s/f), “Institucionalización de la interdisciplina: el caso del Espacio Interdisciplinario de la Universidad de la República”, Revista interdisciplina, México, Centro de Estudios e Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias Humanas, unam.
Vienni, B. et al. (2014), Confluencias. Núcleos Interdisciplinarios y Programas Experimentales, Montevideo, Espacio Interdisciplinario, Universidad de la República.
Weingart, P. (2014), “Interdisciplinarity and the new governance of universities”, en Weingart, P. y B. Padberg (eds.), University experiments in Interdisciplinarity. Obstacles and Opportunities, Bielefeld, Transcript, Science Studies, pp. 151-174.
Whitley, R. (1985), “Knowledge producers and knowledge acquirers. Popularisation as a relation between scientific fields and their publics”, en Shinn, T. y R. Whitley (eds.), Expository science: forms and functions of popularisation. Sociology of the sciences. A Yearbook, vol. ix, Dordrecht, D. Reidel Publishing Company, pp. 3-18.
Ziman, J. (1985), An introduction to science studies. The philosophical and social aspects of science and technology, Cambridge, Cambridge University Press.
Ziman, J. (2003a), Real Science. What it is and what it means?, Cambridge, Cambridge University Press.
Ziman, J. (2003b), ¿Qué es la ciencia?, Cambridge, Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Redes. Journal of Social Studies of Science and TechnologyThe documents published here are governed by the licensing criteria
Creative Commons Argentina.Atribución - No Comercial - Sin Obra Derivada 2.5 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/



